Assistenters arbetsuppgifter

Uppdaterad

Yrkesmässig fastighetsförmedling är förbehållen fastighetsmäklare, d v s fysisk person som är registrerad enligt FML. En sedan länge diskuterad fråga är i vad mån en mäklare har rätt att anlita en annan person, exempelvis en anställd medarbetare som inte är registrerad fastighetsmäklare (assistent), för att utföra arbetsuppgifter vid fullgörandet av ett förmedlingsuppdrag.

Mäklaren ansvarar personligen för förmedlingsuppdraget. Det gäller även om mäklaren låter en assistent medverka. Mäklaren får inte överlåta centrala moment i förmedlingsuppdraget till en oregistrerad medhjälpare. Medhjälparens roll ska tydligt framgå i marknadsföring och i kontakter med konsumenter.                   

Den exakta gränsen mellan vad som är tillåtet och inte tillåtet kan nog inte besvaras generellt. Men nedan följer några exempel.                   

Arbetsuppgifter som måste utföras av mäklare                   

  • Det första kundmötet/förklara förutsättningarna för förmedlingsuppdraget
  • Teckna förmedlingsuppdrag
  • Medverkan vid prisförhandlingar
  • Medverkan vid utformning av övriga avtalsvillkor
  • Genomgång av köpekontraktet/överlåtelseavtalet
  • Genomförande av riktade visningar.                 

Internt arbete som kan utföras av assistent

  • Allmänna kontorsgöromål som förekommer i en mäklarrörelse
  • Som assistent åt mäklare upprätta olika dokument såsom köpehandlingar, kalkyler och beskrivningar. Mäklaren ska dock lämna nödvändiga anvisningar till assistenten och själv ansvara för innehållet i dokumentet.

Arbete gentemot kund, samt andra externa parter, som kan utföras av assistent                  

  • Öppen visning. Här gäller dock den begränsningen att assistenten inte självständigt får uttala sig om den bostad som förmedlas, om avtalsvillkor etc. Assistentens åtgärder bör inskränkas till att låsa upp, finnas på plats, överlämna handlingar och guida men i övrigt hänvisa till mäklaren.                    
  • Sköta kontakten med kreditinstitut.
  • I samband med tillträde sköta likvidhantering och lösen av lån.
  • Sköta enklare tillträden under förutsättning att mäklaren är tillgänglig för att hantera eventuella frågor som kan uppstå.

I vissa situationer kan mäklaren alltså överlämna åt en assistent att utföra vissa arbetsuppgifter. Som en generell förutsättning gäller dock att uppgiften uttryckligen ska delegeras i varje enskilt fall samt att det får ske först sedan mäklaren bedömt att assistenten har tillräcklig kompetens för uppgiften. Mäklaren måste också ha kontroll över utförandet för att vid behov kunna ingripa. Allmänt gäller också att assistenten ska uppträda på ett sådant sätt att det står helt klart vem som är ansvarig mäklare och att han eller hon själv är just assistent. 

Guide taggad med: Assistent Mäklarassistent
warning Created with Sketch.