Skrivuppdrag
Skrivuppdrag är ett begränsat uppdrag som vanligtvis endast omfattar upprättande av köpehandlingar. Köpare och säljare har redan hittat varandra och kommit överens om vilka villkor som ska gälla för köpet, t ex köpeskilling.
Vilka är mäklarens skyldigheter vid ett skrivuppdrag?
Det finns inget krav på ett skriftligt uppdragsavtal men det rekommenderas ändå att ett sådant finns så att alla parter ska veta vilka villkor som gäller, vem som ska betala för uppdraget och vad det kostar. Det är också bra att tydligt definiera vad som ingår i uppdraget för att undvika missförstånd.
I ett skrivuppdrag finns det inget krav på att upprätta objektsbeskrivning, budförteckning eller journal. Mäklaren har dock kontrollplikt och behöver ta reda på vem som förfogar över fastigheten/bostadsrätten, om det finns några inteckningar och vilka rättigheter och belastningar som finns på bostaden.
God fastighetsmäklarsed gäller även vid skrivuppdrag och mäklaren ska även i dessa uppdrag vara en opartisk mellanman. Det innebär att mäklaren inte kan medverka vid skrivuppdrag med en närstående. Mäklaren har vidare omsorgsplikt vilket bl a innebär att mäklaren ska vara uppmärksam på frågor som behöver lösas mellan parterna, såsom att ta in särskilda villkor i köpehandlingen enligt parternas önskemål och behov och verka för deponering av pengar om det behövs.
Även vid skrivuppdrag har mäklaren skyldighet att uppnå kundkännedom precis som vid förmedlingsuppdrag.
Det är bra att tänka på att skrivuppdrag många gånger kan vara komplicerade och att det inte sällan uppstår frågor som behöver lösas. Mäklarens ansvar täcks av ansvarsförsäkringen och självrisken är densamma som vid förmedlingsuppdrag.