Första kundmötet i korthet

Uppdaterad

Av ”SF-Metoden” framgår hur mäklare inom Svensk Fastighetsförmedling ska agera för att skapa många kundkontakter och för att få förmedlingsuppdrag redan vid första kundmötet. I avsnittet nedan går vi igenom det praktiska förmedlingsarbetet från kontakten med den presumtive säljaren fram till marknadsföringen av bostaden.                   

Före hembesöket inhämtar du information, när det gäller fastigheter, via fastighetsutdrag så att du kommer dit påläst på bostaden. Är det fråga om en bostadsrätt går du igenom årsredovisning och stadgar om du tidigare förmedlat i denna förening. Saknar du sådant material inhämtar du så mycket information som möjligt från föreningen, om föreningen är villig att lämna upplysningar redan på detta stadium. Ta med Juridisk information till säljaren och övriga intagshandlingar såsom frågelista, avtal om förmedlingsuppdrag och kundkännedomsblanketter (om du inte använder någon digital KYC-tjänst).

Av ”SF-Metoden” framgår hur du i övrigt ska förbereda kundmötet. Är bostaden en bostadsrätt tar du med dig blanketten ”Förfrågan med anl. av försäljning” så att säljaren kan skriva på denna om du inte redan fått denna information direkt från föreningen. När du bokar hembesöket kan du lämpligen be säljaren förbereda ditt besök genom att leta fram relevanta handlingar såsom låneavier, tomtkartor, byggnadsritningar och underlag för beräkning av kapitalvinst. Blanketten ”Underlag kapitalvinstberäkning” är inte obligatorisk men finns i mäklarsystemet.

Gå igenom bostaden och bilda dig en uppfattning om dess skick och användningsmöjligheter. Fyll i intagsblanketten. Diskutera med säljaren vad den närmare innebörden av servitut, nyttjanderätter m m är som du funnit i fastighetsutdraget. Ställ även fråga om det finns andra oinskrivna servitut som belastar fastigheten. Hör med säljaren var befintliga pantbrev finns. Om du har fått information från bostadsrättsföreningen redan på detta stadium bör du gå igenom den informationen med säljaren. Lämna över ditt intagsmaterial till säljaren och uppmana denne att noga studera innehållet. Uppnå kundkännedom och dokumentera i blanketten för kundkännedom, samt PEP-blanketten om du använder denna, alternativt i en eventuell digital KYC-tjänst. 

Presentera ditt skriftliga förmedlingsuppdrag och gå igenom det med säljaren. Se till att säljaren förstått innebörden av vad som menas med ångerrätt, rätt till provision och i förekommande fall innebörden av ensamrätt. Kom överens med säljaren om lämpligt utgångspris, vilket ska vara ett pris som säljaren är villig att sälja till och som ligger inom ramen för din värdering av objektet.

Förklara innebörden av säljarens upplysningsplikt och låt säljaren besvara frågorna i frågelistan. Gå igenom låneavier, ritningar och annat underlag som är relevant för försäljningen tillsammans med säljaren.                   

  • Efter hembesöket gör du kontroll av säljarens lån och pantsättningar (kreditkontroll) och matar därefter in alla uppgifter du fått i mäklarsystemet.                  

  • Objektbeskrivning upprättas och överlämnas till säljaren för godkännande av uppgifterna.

I detta läge kan det även vara bra att informera säljaren om uppskovsmöjligheter och erbjuda hjälp med kapitalvinstberäkning. 

warning Created with Sketch.