Allmän riskbedömning

Uppdaterad

Mäklarföretag måste göra en så kallad allmän riskbedömning, det vill säga en bedömning av riskerna för att den tjänst som erbjuds utnyttjas för penningtvätt och finansiering av terrorism. Vid riskbedömningen ska företaget bland annat ta hänsyn till vilka tjänster som erbjuds, vilka kunder och distributionskanaler som finns och om det finns några geografiska riskfaktorer.                     

Utvärdering och uppdatering av den allmänna riskbedömningen                     

Mäklarföretaget ska: 

  • Utvärdera den allmänna riskbedömningen minst en gång per år och uppdatera den vid behov.
  • Utvärdera den allmänna riskbedömningen när fastighetsmarknaden eller andra relevanta omvärldsfaktorer väsentligt förändras.
  • Utvärdera den allmänna riskbedömningen om den egna verksamheten inriktas mot nya eller väsentligt förändrade tjänster, produkter eller geografiska områden.
  • Dokumentera vilket datum utvärderingen gjordes. Av dokumentationen ska det även framgå när den allmänna riskbedömningen senast uppdaterades.

Mäklarföretag inom Svensk Fastighetsförmedling upprättar den allmänna riskbedömningen med hjälp av Mäklarsamfundets Riskbedömningstjänst. 

warning Created with Sketch.