Skärpta åtgärder

Uppdaterad

Om risken bedöms hög ska skärpta åtgärder vidtagas. Risken anses alltid hög om kunden inte är personligen närvarande eller om kunden omfattas av PEP-begreppet.                  

Nedan följer exempel på andra omständigheter som kan leda till bedömningen att risken är hög:

  • Svårigheter att identifiera kunden.
  • Svårigheter att identifiera bakomliggande intressen.
  • Kontantbetalningar eller andra betalningsmedel som skulle kunna underlätta anonymitet.
  • Betalningar som är avvikande utifrån kundens eller kundkategorins normala beteende.
  • Flera köp eller försäljningar under ett visst intervall som inte förefaller normala för den kunden eller kundkategorin.
  • Köp eller försäljningar som inte kan förklaras utifrån vad som är känt om kundens ekonomiska ställning.     
  • Köp eller försäljningar som kan antas sakna legitimt motiv eller ekonomiskt syfte.
  • Köp eller försäljningar på platser där kunden inte har någon personlig eller affärsmässig anknytning.             
  • Köp eller försäljningar där köpeskillingen inte står i rimlig proportion till förmedlingsobjektets marknadsvärde.
  • Att kunden efterfrågar för kunden eller kundkategorin ovanliga objekt utan att någon tillfredsställande förklaring ges.                         
  • Misstänkta bulvanförhållanden.                         
  • Försäljningar där kundens innehavstid av försäljningsobjektet är ovanligt kort.                           

Ytterligare exempel på omständigheter som skulle kunna peka på en högre risk kan vara följande:

  • Kunden gör mindre delbetalningar från olika konton.
  • Kunden begär att få köpeskillingen insatt på flera olika konton.
  • Någon annan än köparen betalar.
  • Någon annan än säljaren ska få köpeskillingen.
  • Kunden betalar in ett för stort belopp och ber om att få den överskridande delen återbetald till ett annat konto.
  • Transaktioner som skulle kunna underlätta anonymitet.                         

Notera att det faktum att risken är hög inte är det samma som att man måste avsäga sig (eller inte ingå) uppdraget.                          

Exempel på skärpta åtgärder är:

  • Kundens underskrift jämförs med namnteckningen i den vidimerade kopian av kundens ID-handling.
  • Uppgifter från kunden om hans yrke mm inhämtas (jmf utredning om PEP).                 
  • Uppgifter om kundens namn, personnummer, organisationsnummer, styrelse, firmatecknare och adress inhämtas och kontrolleras mot externa register, annan dokumentation såsom bankintyg, intyg från notarius publicus (eller dess motsvarighet i utlandet) eller motsvarande.
  • Personuppgifter jämförs mot uppgifter hos Lantmäteriet, bostadsrätts- förening, Skatteverket, andra liknande externa upplysningsregister.
  • Kunden kontaktas genom att skicka en bekräftelse till kundens folkbokföringsadress eller motsvarande.
  • Motringning. 
  • Begär in kopia på lånehandlingar eller skuldebrev när kunden uppgett att medlen kommer från lån.          

  • Begär in en kopia av en bouppteckning, ett arvskiftesavtal eller liknande när kunden uppgett att medlen kommer från arv.               

  • Begär in arbetsgivarintyg, lönespecifikationer, kontoutdrag eller liknande som visar att kunden haft möjlighet att spara ihop medlen när kunden uppgett att medlen kommer från sparande.              

  • Begär in en gåvohandling när kunden uppgett att medlen kommer från en gåva. 

warning Created with Sketch.