Granskning och rapportering till Finanspolisen

Uppdaterad

Mäklaren ska löpande granska pågående affärer. Vid misstanke om penningtvätt ska mäklaren rapportera misstanken till Finanspolisen. Det är den enskilda mäklaren som ska ta ställning till om en rapportering ska ske. Vare sig FMI eller Finanspolisen kan göra denna bedömning utifrån ett telefonsamtal. För att i efterhand kunna värja sig mot påståenden om att en granskning borde ha inletts tidigare bör mäklaren noga dokumentera när och vilka uppgifter som har kommit till hans eller hennes kännedom genom anteckningar som sparas. Sedan en granskning har inletts kan den leda till olika utfall.                   

  • Mäklaren kan efter en granskning av en affär komma fram till att penningtvätt eller finansiering av terrorism inte längre kan misstänkas. I så fall behöver fastighetsmäklaren inte göra något mer. Fastighetsmäklarens slutsatser och grunderna för dessa ska dock dokumenteras i akten.                      

  • Om misstankarna kvarstår även efter en närmare analys ska uppgifter om alla omständigheter lämnas till Finanspolisen utan dröjsmål. Vid osäkerhet om ”graden” av misstanke bör en rapportering ske.                     

Uppgifterna ska lämnas till Finanspolisen via en webbfunktion ”goAML” för rapportering av misstänkt penningtvätt. För närmare information om denna rapporteringsfunktion kan fastighetsmäklaren kontakta Finanspolisen. Observera att en penningtvättsrapport inte är en polisanmälan. Finanspolisen sammanställer och analyserar de inkomna uppgifterna och gör därefter en bedömning av om rapporten ska gå vidare till någon annan brottsutredande myndighet. Även om uppgifterna inte ensamma resulterar i en åtalsanmälan kan de ha betydelse för det fortsatta utrednings- och underrättelsearbetet. Någon återkoppling med anledning av de lämnade uppgifterna kan en mäklare inte förvänta sig. 

Guide taggad med: Finanspolisen
warning Created with Sketch.